00:00:00     21.2.2012     meniny má
icon icon

Newsletter

Aktuálne vydanie

Aktuálne vydanie

Facebook

Alternatívna doprava
19. júl 2012 / rl
Profesor Dr. Hermann Knoflacher je desiatky rokov bojovníkom za eficientnú mobilitu v sídlach so zreteľom na peší pohyb. Vždy sa zasadzuje za tvorbu peších zón a udržateľné dopravné riešenia. Oprávnene zastával pri Organizácii spojených národov rolu „Zástupcu pre peších“.

Proti automobilovým fundamentalistom bojuje aj s humorom jemu vlastným. Príkladom je dôkaz, koľko miesta zaberie jeden človek vo verejnom priestore, keď tam zaparkuje svoje auto.

S plnou vážnosťou sa zaoberá rozvojom miest v súčasnosti a hľadá východiská z dnešnej situácie. Bratislava na prahu 21. storočia s razantnosťou postkomunistického vývoja prešla dramatickou spoločenskou transformáciou finančných a hospodárskych hodnôt, ktoré doslova prevalcovali verejnú správu, ktorá stratila schopnosť pevne držať opraty vývoja vo vlastných rukách a zastať sa verejného záujmu za zachovania základných kultúrnych a spoločenských hodnôt mladej demokracie.

Podľa rakúskeho profesora Knoflachera z viedenského Inštitútu dopravných vied Technickej univerzity je podobný vývoj typický aj pre mesta vyspelých demokracií. Odhliadnuc od rýchleho technického a hospodárskeho rozvoja vidí dve príčiny spôsobujúce dnešné urbánne a komunálne problémy. Po prvé ide o neznalosť dôsledkov technických dopravných prostriedkov na komplexný systém mesta, spoločnosti a hospodárstva. Po druhé o nezodpovedný prenos ekonomických ideológií, predovšetkým neoliberalizmu do všetkých oblasti života, dôsledkom čoho je privatizácia verejnej správy a starostlivosti o verejný záujem bez zodpovedného prístupu k plánovaniu budúcnosti.

Podľa Knoflachera viedol prvý z faktorov k oddeleniu dvoch dovtedy neoddeliteľných disciplín, ktoré sú ale v celkovom systéme nutne poprepájané – architektonickej a urbanistickej tvorby mesta a projektovania dopravy s nasadením dopravných prostriedkov, nesprávne tiež podľa neho nazývaného dopravné plánovanie. Takže sa stalo, že obidve tieto systémovo spolupôsobiace disciplíny, vedené tými najlepšími úmyslami, spôsobili v 20.storočí presne tie problémy, ktorým dnes musíme riešiť.

Nepremyslený prenos ideologických ekonomických princípov na dôležité funkcie mesta obmedzili resp. zobrali verejnej správe nástroje pre samoriadenie zodpovedného a spoločensky zmysluplného rozvoja. Profesor Knoflacher zdôrazňuje, že privatizáciou centrálnych funkcií mesta stráca spoločnosť možnosti riadiť vlastný rozvoj a je čoraz viac vydierateľná, keďže tieto funkcie nie sú viac politicky zodpovednými volenými zástupcami spoločnosti kontrolovateľné a tým nie sú kontrolovateľné ani spoločnosťou samou. Považuje to za hlboko nedemokratický proces, ktorý treba čo najskôr ukončiť, aby sme boli vôbec schopní zvládnuť problémy budúcnosti.

Zdroj: www.bratislava.sk

Fotogaléria

Diskusia k článku:

تالار
تالار عروسی, 02.03.2017 19:30
بهترین دکوراسیون خانه عروس, چیدمان خانه عروس آرایشگاه عروس تهران بهترین آرایشگاه عروس تهران, آرایشگاه عروسی تهران, سالن زیبایی عروس آرایشگاه عروس تهران بهترین تالارهای عروسی در تهران, لیست تالار عروسی تهران تالار عروسی غرب تهران لیست بهترین تالارهای عروسی تهران, تالار عروسی تهران تالار عروسی شرق تهران تالار عروسی تهران تالار

Pridať komentár

Nepovinné
Povinné
Nepovinné

Najčítanejšie články

Kalendár akcií

gallery
Máj 2024
gallery
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
1. miesto v sutazi

Fotogaléria

Anketa

Patria podľa vás stromy na Františkánske a Hlavné námestie?
© 2024 Bratislavský kuriér. Made by TRIAD Advertising. Powered by SIMPLE WEB