Na Slovensku síce tento zvyk nie je zatiaľ príliš udomácnený, aj u nás ale nájdeme obchody a e-shopy, ktoré v týchto dňoch ponúkajú mimoriadne zľavy. V Severnej Amerike má však korene aj Medzinárodný deň nenakupovania, ktorý „oslavujeme“ taktiež 27. novembra a ktorého cieľom je upozorniť na negatívne dopady nakupovania na životné prostredie. Blížiaci sa víkend tak bude plný paradoxov, väčšina Slovákov ale zrejme uskutoční bežné víkendové nákupy a prípadne sa poobzerá už aj po vianočných darčekoch pre najbližších.
V prvej polovici tohto roka dosiahli tržby našich maloobchodníkov takmer 9,2 mld. EUR.
Ak túto sumu prepočítame na jedného obyvateľa, zistíme, že každý z nás nechal za prvých 6 mesiacov tohto roka v obchodoch 1 690 EUR.
A na čo míňame najviac peňazí?
Až 47 % svojej útraty sme nechali v rôznych supermarketoch či hypermarketoch, kde nájdeme pod jednou strechou takmer všetko od autopríslušenstva, cez odevy až po drogériu a potraviny.
Takmer pätina našich výdavkov smerovala do obchodov s ostatným tovarom, ako sú predajne s oblečením, kozmetikou, liekmi či šperkmi. No a desatinu z našich peňazí sme nechali pri tankovaní na benzínkach a rovnako desatinu v predajniach s tovarom pre domácnosť [nábytok a pod.] či v internetových obchodoch.
Najúspešnejším obdobím z pohľadu maloobchodníkov je zvyčajne posledný kvartál roka. A najúspešnejším mesiacom v roku zvykne bývať december, počas ktorého sú tržby väčšiny obchodníkov vyššie ako po zvyšok roka. Dôvodom sú samozrejme vianočné sviatky, pred ktorými vrcholí nakupovanie dobrôt na štedrovečerný stôl a darčekov pod stromček. Mnohí z nás si ale nenechávajú zháňanie darčekov na poslednú chvíľu a zablúdia do kamenných či internetových obchodov už takpovediac s príchodom prvých chladných jesenných dní.
Posledný kvartál roka sa preto na celoročných tržbách maloobchodníkov podieľal vlani až 27 % - ami. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb ukrojili podiel o veľkosti 23 až 25 %. Nadpriemerné tržby počas posledného štvrťroka vlani zaznamenali takmer všetky oblasti maloobchodu.
Jedinou výnimkou boli iba čerpacie stanice.
Najväčšiu radosť prináša záver roka predajcom zariadení pre IKT [počítače, telefóny atď.], predajcom hračiek, športových potrieb a iného tovaru pre rekreáciu. Ich tržby dosiahnuté v poslednom kvartáli totiž predstavujú až takmer tretinu z celoročných tržieb. To isté platí aj pre predajcov v stánkoch a na trhoch. Vyššie tržby počas posledných troch mesiacov v roku ale dosahujú aj predajcovia tovaru do domácnosti [nábytok a pod.], čo súvisí napríklad aj s našou snahou vylepšiť si bývanie pred blížiacimi sa sviatkami. Radosť v podobe rastúcich tržieb prináša záver roka takisto aj obchodníkom s oblečením či šperkmi, teda tradičnými vianočnými darčekmi a taktiež aj majiteľom internetových obchodov.
(Zdroj: Analytický tím Poštovej banky)
Diskusia k článku: