00:00:00     21.2.2012     meniny má
icon icon

Newsletter

Aktuálne vydanie

Aktuálne vydanie

Facebook

Kultúra v Bratislave
02. júl 2015 / rl
Dvojicu nových výstav venovanú tvorbe žien - výtvarných umelkýň ponúka Galéria mesta Bratislavy (GMB).

Až do konca augusta sa vo výstavných priestoroch galérie v Pálffyho paláci na Panskej 19 dá vidieť spoločný projekt Kataríny Balúnovej a Zuzany Križalkovičovej Urban Habitats.Jeho témou je podľa kurátorky výstavy Denisy Braun "mesto ako definovaný priestor, ako výsledok pôsobenia človeka a ľudskej spoločnosti v priestore a čase". Na retrospektívnu výstavu Miry Haberernovej - Trančíkovej mestská galéria pozýva do Mirbachovho paláca na Františkánskom námestí 11. Vo výstavných priestoroch paláca, ale i na jeho nádvorí sa dielo umelkyne, ktorú od tvorby neodradili ani zákazy a obmedzenia za komunistického režimu, dá spoznať do 13. septembra, agentúru SITA o tom informovala GMB.

Projekt Kataríny Balúnovej a Zuzany Križalkovičovej Urban Habitats sleduje cez jazyk abstraktnej geometrie škody na mestskom kultúrnom dedičstve a možnosti jeho zachovania. "V sérii City Park (2015) predstavuje Katarína Balúnová inštaláciu, fluorescenčné obrazy a počítačovú grafiku, tematicky orientovanú na mestské parky ako špecifický priestor civilizovanej prírody. V Polis-Megapolis-Necropolis (2015) skúma Zuzana Križalkovičová väzby medzi mestom a človekom, prepojenie ich osudov a ich vzájomné ovplyvňovanie sa," priblížila projekty v tlačovej správe Denise Braun. Katarína Balúnová a Zuzana Križalkovičová sú absolventkami Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach. Žijú a pracujú na Slovensku, v Taliansku a v Rakúsku. 

Mira Haberernová (1939), absolventka Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave patrila k výrazným predstaviteľkám Novej figurácie s príklonom k neosurrealistickým tendenciám, stávala sa akceptovanou autorkou, jednu z jej výstav otváral aj jeden z dobových najvýznamnejších teoretikov Pierre Restany, pripomenul v tlačovej správe k výstave kurátor Ivan Jančár. Už počas štúdií v uvoľnenom období 60. rokov sa formovala ako výtvarníčka so špecifickým výtvarným prejavom. Stala sa autorkou, ktorá sa mimoriadne rýchlo začala presadzovať aj v medzinárodnom kontexte. "V začiatkoch 'normalizácie' v roku 1972 ju vylúčili zo Zväzu slovenských výtvarných umelcov so zákazom vystavovania aj nakupovania jej diel do zbierok múzeí či galérií. Tento zákaz ju nezlomil, jej silný ľudský aj umelecký príbeh pokračoval v hľadaní nových podôb umenia a presune ťažiska tvorby viac k úžitkovému umeniu, čo jej v nasledujúcich desaťročiach pomáhalo prežiť," pripomenul Jančár. Ako ďalej uviedol, tvorba Miry Haberernovej zo 60. a začiatku 70. rokov "ostala uzatvorená v privátnych priestoroch a paradoxne sa tak vo veľkej miere, neporovnateľnej s inými výtvarníkmi, zachovala. Haberernová však na rozdiel od iných zostala 'zabudnutá' aj po roku 1989". Jej dielu sa až pred dvoma rokmi začal venovať kunsthistorik Richard Gregor. Aktuálna výstava v GMB ponúka ojedinelú možnosť zoznámiť sa s autorkinou tvorbou od maľby cez asambláže, práce na papieri až po keramické diela. 

Popri spomínaných výstavách je v GMB do 30. augusta aj výstavný projekt Paralelné svety od dvojice autorov Miloš Kopták a Rai Escalé. Duo známe aj ako slovensko-španielska umelecká skupina Miroir Noir nie je typické len čiernou farbou svojich obrazov, no i videním sveta, v ktorom ukazujú na čierne stránky našich dejín, skutkov i myšlienok. Okrem toho galéria tradične hostí časť z programu sochárskej medzinárodnej prehliadky Socha a objekt. Výstavy v GMB sú otvorené denne okrem pondelka od 11:00 do 18:00. Viac o jej programe možno nájsť na webstránke http://www.gmb.sk.

(SITA)

Pridať komentár

Nepovinné
Povinné
Nepovinné

Najčítanejšie články

Kalendár akcií

gallery
Marec 2024
gallery
26 27 28 29 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
1. miesto v sutazi

Fotogaléria

Anketa

Patria podľa vás stromy na Františkánske a Hlavné námestie?
© 2024 Bratislavský kuriér. Made by TRIAD Advertising. Powered by SIMPLE WEB