V prípade uskutočnenia súčasného projektu, by podľa Lepšej dopravy boli nevhodne umiestnené a zle stavebne vyriešené električkové zastávky. Sťažené a znemožnené by bolo aj prestupovanie na autobusové linky. Rovnako by sa podľa iniciatívy premrhala šanca na atraktívnejší verejný priestor a využitie mestotvorného potenciálu Štúrovej ulice. Oficiálny projekt je podľa Lepšej dopravy myslením ukotvený do doby spred 30 rokov a električkovú trať vníma izolovane, bez väzieb na iné dopravné systémy. Lepšia doprava preto spracovala vlastný návrh.
Hlavné výhrady k oficiálnemu projektu
Lepšia doprava upozorňuje, že električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice - mimo cieľov ciest so zhoršenou dostupnosťou Šafárikovho námestia, komplexu Eurovea a autobusových zastávok na Dostojevského rade. Riešenie električkových zastávok vytvára problémy pre chodcov v podobe zúženia chodníka, úzkych nástupných ostrovčekov a zábradlia. Poloha trate na Štúrovej vytvára problémy pre obojsmerné vedenie cyklistickej dopravy.
Dopravný režim na Štúrovej ulici a Šafárikovom námestí je nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave, zanedbáva priestor Štúrovej ako výraznej mestotvornej ulice v centre Bratislavy a ponecháva jej tranzitnú funkciu. Podľa iniciatívy v projekte chýbajú priame väzby pre chodcov a cyklistov v línii Starý most - Štúrova ulica.
Lepšia doprava mení filozofiu projektu a vníma Šafárikovo námestie ako kľúčový verejný priestor centra mesta a komfortný prestupný uzol MHD. Preto navrhuje využitie výnimočného priestoru pred budovou Univerzity Komenského. Poloha električkových zastávok by mala byť priamo pred parčíkom a univerzitou. Potrebné je aj obmedzeniea čiastočné vylúčenie áut na Štúrovej ulici, s ponechaním ulice pre obsluhu centra. Lepšia doprava je za zachovanie prestupného uzla MHD a posunutie zastávky autobusov na Dostojevského rade smerom k Novému mostu bližšie ku križovatke. V opačnom smere je za zachádzanie autobusov na električkovú trať a prestupovaniez električkovej zastávky. Významný priestor ponecháva iniciatíva vo svojom návrhu aj pohybu chodcov a cyklistov zo Starého mosta na Štúrovu a opačne. Na Štúrovej ulici navrhuje upokojenie dopravy,bezbariérové riešenie, zväčšenie priestoru pre chodcov a zlepšenie estetiky prostredia aj vzhľadom na revitalizáciu parku na Šafárikovom námestí. „Veríme, že mesto nepremárni ponúkanú príležitosť a bude sa v krátkom ovom horizonte zaoberať zmenami projektovej dokumentácie. Aj Bratislava má šancu pripojiť sa k súčasným európskym trendom riešenia dopravy,“ tvrdí iniciatíva Lepšia doprava.
(rl, red)
Diskusia k článku: