Štátny správca železničnej infraštruktúry v súčasnosti pokračuje vo vyhodnocovaní ponúk siedmich uchádzačov otvorených 23. júla.
Spoločnosť tvrdí, že vyhodnocovanie ponúk by malo trvať približne tri až štyri mesiace. "Okrem posúdenia podmienok účasti, obchodných a technických podmienok ide o posúdenie 30 000 položiek rozpočtu. Pri siedmich uchádzačoch je to celkom 210 000 položiek, ktoré treba zodpovedne preskúmať a posúdiť," informovala agentúru SITA hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie ŽSR Martina Pavliková.
V súčasnosti sa rieši, či na spomínaný projekt budú poskytnuté peniaze z Európskej únie. "Ak sa skončí verejná súťaž a bude vybraná najvýhodnejšia ponuka, bude celý proces verejného obstarávania aj so zmluvou postúpený na riadiaci orgán (ministerstvo dopravy), ktorý rozhodne, či sa môže zmluva podpísať alebo nie," dodala Pavliková. Druhá a tretia časová etapa projektu je podľa nej projekčne pripravovaná tak, aby mohla byť realizovaná v ďalšom programovom období čerpania eurofondov.
Železnice vyhlásili verejnú súťaž na prvú etapu prác na trati Bratislava predmestie - filiálka v rámci projektu prepojenia železničného koridoru TEN-T s letiskom a železničnou sieťou v Bratislave vo februári tohto roka. Predpokladaná cena prvej časti výstavby mestskej železničnej infraštruktúry počas troch rokov predstavuje 424 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zo siedmich uchádzačov chce práce vykonať najlacnejšie slovensko-česká stavebná skupina Doprastav, a.s. a Subterra a.s. Praha, a to za 269,6 mil. eur bez DPH. Oproti odhadovaným nákladom je to okolo 64 %. Železnice plánujú prvú časť investície financovať z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava (OPD) v súčasnom programovom období. Prvá etapa projektu v prípade realizácie by mala byť hotová v roku 2015.
Aby bol tento projekt dokončený počas troch rokov, ešte v období oprávnenosti výdavkov súčasného programového obdobia, stavba musí začať najneskôr do konca tohto roka. "V prípade, že nebudú v súťaži po otvorení obálok neúspešní uchádzači konať obštrukcie, je možné reálne zmluvu so zhotoviteľom uzavrieť do konca októbra. Bez ohľadu na súčasný stav verejného obstarávania a povoľovacích konaní pripravujú sa od novembra 2012 aj náhradné projekty, ktoré by mali v prípade nerealizácie projektu výstavby železničnej trate Bratislava predmestie - filiálka zabezpečiť vyčerpanie alokovaných zdrojov," uviedol pre agentúru SITA ešte v júli hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Všetky tieto opatrenia sú podmienené rokovaním s Európskou komisiou o zmenách v príslušnej časti OPD.
(sita)